Vielä ennen kotimatkaa saimme tutustua kanadalaiseen
baseball-kulttuuriin. Kaijan tyttö pelasi baseballia, joten pääsimme seuraamaan
hänen peliään. En ymmärrä suomalaisesta pesäpallosta paljoakaan, saatika sitten
baseballistakaan. Kyselinkin koko ajan Sampolta, että mitä nyt tapahtuu miksi
toi teki noin miksi toi hylättiin. Sen kuitenkin ymmärsin, että suomalainen
pesäpallo on paljon nopeatempoisempaa ja se keskittyy enemmänkin ulkokentälle
ja pesien läheisyyteen. Baseballissa pallo taasen syötetään niin kaukaa, että
saattoi välillä kestää montakin pitkää minuuttia, ennen kuin kukaan osui
palloon ja lähti juoksemaan. Tylsäähän se oli. Itseltäni ainakin katosi
mielenkiinto, ja sitten kun jotain tapahtui, tarkkaavaisuuteni oli tietenkin
jossain ihan muualla kuin itse pelissä. Teijan tyttö tosin totesi, että peli on
yleensä vauhdikkaampaa, jos sitä pelaavat aikuiset.
Ja sitten olikin aika lähteä kotimatkalle! Vancouverin
koneessa katsoimme äitin kanssa elokuvan The Vow. Ihanan romanttiasta näin
paluumatkalle. Suomen koneessa aloin kärsiä levottomuudesta. En olisi enää
jaksanut ollenkaan odottaa, että pääsen kotiin omaan sänkyyn. Vuorokausirytmit
alkoivat olla jo ihan sekaisin. Saavuimme Helsinki-Vantaalle yhdeksän aikaan
illalla, ja linja-auto Jyväskylään lähti yhdentoista maissa. Tein taas hieman
tieteellistä tutkimusta siitä, miten linja-autossa pystyy nukkumaan parhaiten.
Tutkimukseni jäivät tosin siltä osin hieman kesken.
| Vancouverin lentokentältä. |
Kolmen maissa aamuyöstä saavuimme Jyväskylään, ja
ensimmäinen ajatukseni oli, että onpa täällä ihan hiton kylmää.
Ja se toinen ajatus, että olipa kiva tulla kotiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti