Blogini kirjoittamisessa on nyt tullut todella pitkä tauko, pahoittelen sitä. Tekemista on ollut todella paljon ja sitten kun ei ole ollut mitään tekemista, olen ollut aika väsynyt. Mutta nyt jaksoin raahautua koneen äärelle ja täältä alkaa tätä tekstiä pursua! En edelleenkään kirjoita tätä suomen kieliopin mukaisesti vaan ihan tajunnanvirtatekniikalla, yrittäkäähän pysyä perässä, my dear friends…
Viime sunnuntaiaamuna automme starttasi Keski-Suomesta, tarkemmin sanottuna Saarijärveltä. Minä hyppäsin kyytiin Jyväskylän kohdalla ja lähdimme laskettelemaan kohti lentoasemaa. Tylsää ei autossa ollut, enhän ollut nähnyt koko perhettäni moneen moneen viikkoon! (Siis jos joku alkaa seurata blogitekstejäni vasta nyt, niin sivuhuomautuksena nyt se, että olen ollut koko alkukesän reilaamassa melkein kuukauden ajan.) Aikaa oli jonkin verran, joten kävimme syömässä suomalaiset Mäkkäriateriat ennein kuin menimme lentoasemalle.
Helsinki-Vantaalla oli taas systeemit muuttuneet! Lähtöselvitys tehtiin automaateilla ja sieltä tulostui myös laput matkalaukkuihin. Ei tarvinnut muuta kuin heittää laukut hihnalle. Alkukesästä me kyllä taisimme tehdä lähtöselvityksen ihan perinteisesti, näin ainakin muistelisin. Eihän tuon tekniikan perässä pysy hullukaan!
Lentomatka Heathrow`lle meni ihan mukavasti, mutta odotin kauhulla, millaista koneen vaihto Lontoon puolella olisi. Olen nimittäin aikaisemmin kuullut, että Heathrow on maailman pahimpia paikkoja vaihtaa konetta, ei siellä kukaan koskaan ehdi jatkolennoille. Meillä oli kuitenkin tuuria matkassa. Oikeaan terminaaliin lähtevä bussi lähti heti sen jälkeen, kun olimme saapuneet paikalle eikä turvatarkastuksessakaan ollut liikaa jonoja. Vielä piti mennä maanalaisella oikealle portille, ja olimmekin jo perillä. Aikaa koneen lähtöön oli vielä noin tunti, jee!
 |
| Lontoon pikavisiitti. |
Ja niin me suomalaisjuntit päädyimme British Airwaysin jättiläismäiseen koneeseen, jossa oli kaksi eri kerrosta ja ties kuinka monta luksusluokkaaa. Me olimme turistiluokassa ja katsoin sekavin tuntein istuimille jätettyjä kuulokkeita ja huopapeittoja. En uskaltanut avata mitään, koska ajattelin, että kaikki kuitenkin maksaisi. Lopulta kuitenkin piti uskoa, että KYLLÄ, peiton ja kuulokkeiden käyttö oli täysin ilmaista! Koneen nousun jälkeen Sampo huomautti, että voin katsella ilmaiseksi elokuvia ja televisiosarjoja niin paljon kuin haluan.
 |
| Ja koneellahan oli kokoa. |
Maailmani murtui, ei! - se eheytyi.
Voi kuinka mussutin tyytyväisenä gluteenitonta risottoani ja katsoin Hunger Gamesia, englanninkielisillä tekstityksillä! Olin lähellä taivasta ja melkein kai siellä.
 |
| Olen aina rakastanut lentokoneiden aterioita! En ymmärrä miksi. Ne ovat niin pieniä ja suloisia. |
Nukkuminen sitten tuotti vähän ongelmia. Roikotin jalkojani käytävällä. Ei hyvä. Lysähdin alas. Ei hyvä. Etsin hyvää kylkiasentoa. Mission impossible. Nukuin aina pieniä hetkiä kerrallaan ja havahduin taas todellisuuteen.
 |
| Käytiin Grönlannissa. |
Saavuimme kuuden jälkeen iltapäivällä Vancouveriin. Suomessa oli kello neljä aamulla, Lontoossa kaksi. Sekavanoloisena kuitenkin tajusin, että Vancouverin kenttä oli älyttömän kaunis, se oli täynnä kauniita pieniä puutarhoja ja vesielementtejä. Tullin läpi pääsin ilman suurempia ongelmia, jees jees with my mom and brother, we have some relatives here blaa blaa en ole terroristi tai narkkari, päästäkää jo sisään.
Ja toisella puolella meitä odotettiinkin.
Tässä välissä on varmastikin paikallaan pieni sukukartoitus. Lyhyesti virsi kaunis. Joskus kauan kauan sitten mummoni sisko päätti lähteä etsimään parempaa paikkaa, kielitaidottomana ja varmaan rahattomanakin. Vastassa oli Vancouverin vuoret, ja ne kuulemma näyttivät niin kauniilta! Kaksi suomalaista tapasi, sai kaksi lasta ja eli suomalaista elämää Amerikan tyyliin.
Mummoni sisko on nyt kuollut. Hänen suomalainen miehensä ei ole elänyt enää pitkään aikaan. Täällä on siis jäljellä heidän lapsensa eli äitini serkut, Teija ja Kaija. Molemmat asuvat Vancouverin esikaupunkialueella miestensä ja lastensa kanssa. Teijan lapset ovat suunnilleen minun ja Sampon ikäisiä, Kaijan lapset meitä hieman nuorempia. Siskokset eivät ole puhuneet suomea ollenkaan sen jälkeen, kun heidän äitinsä kuoli. Teijalta puhuminen sujuu paremmin, Kaijalta hieman heikommin. Kieli on tyypillistä suomenenglantia: aksentti erilainen, ja yhden lauseenkin sisällä kieli saattaa vaihtua parikin kertaa.
Menimme aluksi Teijan luokse. Teija kävi lastensa ja äitinsä kanssa Suomessa vuonna 2007, joten olen tavannut heitä yhden kerran.
Sunnuntai-ilta meni majoittuessa ja ihmetellessä paikallista elämää. Illalla vietimme aikaa kylpytynnyrissä (suomalaisilla on sauna, kanadalaisilla kylpytynnyrit). Päivä oli Kanadan kansallispäivä, joten lilluimme lämpimässä vedessä ilotulitusten ääniä kuunnelleen. Maanantaiaamuna nukuimme pitkään ja saimme ensikosketuksen amerikkalaiseen aamiaiseen: mustikkapannareita, vaahterasiirappia ja pekonia, JAMI! Sitten kävimme vähän kiertelemässä lähialueen paikkoja: Teijan työpaikka ja Simon Fraser University tuli nähtyä. Ja hoi kaikki Jyväskylän yliopiston opiskelijat, kannattaa harkita SFU:n hakemista! Sinnehän kai otetaan vaan pari tyyppiä meidän yliopistosta, mutta kyllä mina ainakin yrittäisin! On se vaa nimittäin aika huisia nähdä, että yläkerrassa on luokkatilat, alakerrassa ostoskeskus… Kaikki on täällä suurempaa.
 |
| Mustikkapannareita. |
 |
| Simon Fraser University ja alhaalla ostoskeskus. |
Loppupäivästä tutustuimme Kaijan perheeseen. He tulivat Teijalle kylään ja illasta söimme tyypillisen barbegue-aterian.
Suomalaisuus näkyy näissä ihmisissä. Jotenkin sitä kuvittelisi, että tässä sukupolvessa ihmiset olisivat puhtaasti kanadalaisia, mutta ei. He ovat osaksi vielä suomalaisia, vaikka eivät osaisikaan edes kieltä. Kaija ja Teija pyytävät, voisimmeko tehdä yhdessä pullaa ja karjalanpiirakoita, Kaijan lapset haluavat kertoa, mitkä kaikki sanat osataan sanoa suomeksi. Let´s talk about Finland! Mummo on kaikkien ajatuksissa. Teijan tyttö haluaa päästä Suomeen ja lupasin näyttääkin hänelle muunlaista elämää kuin Pohjois-Karjalan perukoilla. Ensimmäisellä reissulla kun hän näki paljon maaseutua ja mummon siskoja ja äitinsä serkkuja. Ja kyllä, mina lupasin, Suomi on muutakin kuin peltoja ja navettoja, siellä kuitenkin asuu ihmisiä ja nuoriakin!
Kaijan lapset haluavat kuulemma ehdottomasti päästä Suomeen joku kerta! Suomen sukulaisiin suhtaudutaankin yllättävän innostuneella tavalla. Miksi Suomi kiinnostaa, the country in the middle of nowhere? Maa niin kaukana on kuitenkin niin lähellä, siinä on jotain omaa. Täällä sitä vasta itse tajuaa, että suomalaisena Suomessa on jotain ihan muuta kuin suomenkanadalaisena Kanadassa. Minun identiteettini löytyy sieltä Pohjois-Karjalan mullasta, näiden ihmisten identiteettiä koristaa moni manner, sellaiset paikat jossa he eivät ole koskaan käyneet. Isäni puolella on sukulaisia Australiassa, eivätkä he koskaan palanneet Suomeen. Eivät koskaan! Tuntuu käsittämättömältä.
Tämä nyt taas meni railakkaasti yli, enkä tiedä ymmärsikö kukaan mitään. Mutta juuri se ajatus, että mina olen osa tätä paikkaa, mutta mina olen myös osa paikkaa, jossa en ole koskaan käynyt. Näin supisuomalaisena ei edes ymmärräkään, mikä merkitys omalla kansallisella identiteetillä on. Kansat kun eivät ole mikään objektiivinen asia vaan muotoutuneet historian saatossa ihmisten omiin ajatuksiin. Minä olen tätä, sinä olet tuota. Tässä on alku identiteetille ja muukalaisvihalle. Aika hurjaa. Ketä edes ovat suomalaiset, kuka meidät Suomeen kuljetti, milloin muototui suomalainen prototyyppi?
Äh, nyt meni ihan sekaisin kaikki ajatukset, pakko jatkaa. Toimme tuliaisiksi Fazeria, Muumeja, Iittalaa ja Alvar Aaltoa. Tästä jatketaan.
Illasta katsoimme järkevän elokuvan: The Bridesmaids ja tunsin jo silloin virusten kummittelevan päässäni. Seuraavana päivänä eli tiistaina olikin vähän kuumetta, mutta lähdin toki kaupungille! Kävimme yhdessä isossa kauppakeskuksessa ja sitten tutustuimme vähän Vancouveriin. Tässä vähän kuvia alueesta.
 |
| Olympiastadion. |
 |
| Tämä rakennettiin maailmannäyttelyä varten vuonna x. |
Kävelyn jälkeen kävimme syömässä Yaletownissa Cactus Club Cafessa. Ravintolassa ei ollut omaa gluteenitonta menua, mutta tarjoilija selitti, mitä voisin tilata ja mitä en. Söin lohicevicheä keräsalaatin kera, oli aivan älyttömän hyvää! Ravintola oli ilmeisesti aika superkuuli paikka, sillä vieressämme istui kuulemma kuuluisa TV-toimittaja. En, en pyytänyt nimmaria.
 |
| Haluatte kuitenkin nähdä ruokakuvia. |
Mitä muuta tiistaista? Taisimme katsoa Tim Burtonin Coralinen. Alan mennä sekaisin jo oman sairaskertomukseni kanssa, mutta kuumeen lisäksi alkoi kai jo vähän sattua korviin. Kyllä, niin se taisi olla.
Keskiviikkona heräsin pirteänä päivään (vielä vähän kuumeinen olo ja korviin sattui) ja lähdimme Vancouverin Downtowniin, eli kaupungin keskustaan. Ja siellä me suomalaiset taas seisoimme ja ihmettelimme lasilandiaa. Alan ymmärtää, miksi puhutaan, että Vancouver on mailman kaunein kaupunki. Harvoin modernit kaupungin keskustat oikeasti ovat noin kauniita. Yleensä ne ovat täynnä betonia ja harmautta, Vancouver on täynnä lasia ja säihkettä. Kiertelimme kuuluisimpia nähtävyyksiä ja turistikauppoja. Lounasta söimme Tim Hortons-nimisessä paikassa, on ilmeisesti todella tunnettu ketju täällä Amerikan puolella. Söin kukkakaalikeittoa, oli todella sopivaa näin kurkkukipuiselle.
 |
| Vanha höyrykello, joka ei oikeasti edes käynyt höyryllä. |
 |
| Siinä paloi olympiatuli. |
 |
| Lasia. |
 |
| Ihan rehellistä kukkakaalisoppaa siinä. |
Lounaan jälkeen kiertelimme lisää Vancouverin keskustassa. Kävelimme myös Chinatowniin ja eksyimmekin tietysti Vancouverin pahimmalle huumekadulle. Siinä hieman kipeänäkin kyllä kiristi tahtia huomattavasti.
 |
| Chinatownin portti. |
Chinatownista tuli mieleen. Kanadaahan on kehuttu maailman parhaimpana maana maahanmuuttopolitiikan suhteen. Todellisuus on ehkä toista. Vancouver on maailman kalleimpia kaupunkeja ja yksi syy esimerkiksi asuntojen hintojen nousuun on se, että rikkaat ihmiset Hongkongista ja muilta vaurailta alueilta saapuvat Kanadaan ja ostavat taloja hinnalla millä hyvänsä. Tavan ihmisillä ei ole siis mitään varaa ostaa tai vuokrata asuntoja Vancouverista. Teijan molemmat lapsetkin asuvat vielä kotona, koska opiskelijoilla ei ole mitään varaa asua vuokralla. Ja vielä pitää muistaa, että opiskeluhan ei ole täällä ilmaista… Lukukausimaksut vaihtelevat yliopistoittain. Jos rahaa ei ole, et voi mitenkään opiskella. Voit saada yliopistoilta stipendin, jos olet huippulahjakas. Nerot pääsevät mihin tahansa ja heidän opintonsa rahoitetaan, yliopistot tappelevat siitä, kuka saa kaikkein lahjakkaimmat oppilaat.
Öhöm. Tuota. Valitanko vielä? Että kun meidän opintoraha on niin pieni ja koko vuokraa ei makseta ja meillä on mahdollisuus muuttaa kaupunkeihin ja vuokrata asunnot ja ottaa helppo opintolaina jonka valtio takaa ja sitten vielä me saadaan ilmaiseksi opiskella opettajaksilääkäriksilakimieheksi kuinka monta kirjaa olet ostanut opintojesi aikana? Yhden. Ja se oli Woolfolk. Kiitos Suomen valtio, kiitos Suomen koulutusjärjestelmä, kiitos kiitos kiitos.
Mihin jäin? Kiinalaisiin. Niin. Teija ja Kaija selittivät, että heidän oma lapsuudenkaupunkinsa Richmond on nykyään Chinatown. Aiemmin alueen kouluissa oli muutamia kiinalaisia, nyt kouluissa on muutamia valkoihoisia. Muutamassa kymmenessä vuodessa tiettyjen alueiden etninen tausta on muuttunut kokonaan eikä ongelmilta ole säästytty. Suomessa valitetaan siitä, kun maahanmuuttajat ovat niin köyhiä, täällä tilanne on tosiaankin päinvastainen. Jos on rahaa millä maksaa, hinnat alkavat yksinkertaisesti kohota niin korkeiksi, että keskiluokkaisilla ihmisillä ei ole mitään varaa enää asua Vancouverissa. Ongelmia myös kuulemma aiheuttaa se, että kaikki maahanmuuttajat eivät ole valmiita sopeutumaan uuteen kulttuuriin millään tavalla. Englannin kieltä ei välttämättä haluta oppia ollenkaan.
Tämä kulttuurien törmäys on varmasti juuri se suuri ongelma Suomessakin. Mitä sen pitäisi olla, sopeutumista, sulautumista vai jotain ihan muuta? Miten voin olla samanaikaisesti tällainen ja tuollainen, sellainen ja semmoinen? Onko oman kultuuriin säilyttäminen ja toiseen kulttuuriin sopeutuminen edes mahdollista?
Kertokaa, jos tiedätte.
Keskiviikkona myös sää parani. Alkuviikosta oli kylmää ja satoi, mutta keskiviikkona alkoi aurinko pilkottaa pilven takaa. Menimmekin illasta käymään meren rannalla, lähelle Kaijan ja hänen perheensä kotia. Alueella oli todella mahtavia taloja ja tietysti ylikalliita sellaisia. Söimme jäätelöä meren rannalla ja katsoimme auringonlaskua. Oi se oli kaunis!
 |
| Tyynimeri oli todella tyyni. |
Eilen torstaina oli äitin syntymäpäivä! Yksi syy siis sille, miksi lähdimme reissuun näin kauas. Päivän vietimme Victorian kaupungissa Vancouverin saarella. Saarelle piti mennä lautalla, joten jouduimme lähtemään liikenteeseen heti aikaisin aamulla. Lauttamatkan piti kestää vähän alle kaksi tuntia, mutta reitinmuutoksen takia se kesti pitempään. Sinällään ihan jännä ratkaisu, sillä sää oli ihan tyyni. Miksi vaihtaa reittiä, jos ei myrskyä? En ole todellakaan mikään asiantuntija näissä asioissa, joten tulin siihen lopputulokseen, että siellä oli merihirviö, jonka väistimme.
Torstaipäivä oli kaunis ja korvakipuni vain paheni. Jos jotain hyvää niin myös jotain huonoakin.
Victoriassa kävimme tutustumassa Parlamenttitaloon. British Columbian pääkaupunkihan ei ole Vancouver vaan Victoria, joten Parlamenttitalo on edelleenkin siinä käytössä, mihin se on luotu. Sen enempää en Kanadan yhteiskuntajärjestelmästä tiedä, mutta eiköhän provinsseilla ole aika paljon itsenäistä valtaa. Ei siis mikään pieni paikka tuo Victorian parlamenttitalo.
 |
| Parlamenttitalo. |
 |
| Parlamenttitalon sisältä. |
 |
| Ja sitten bongasimme Suomen. |
Parlamenttitalon jälkeen lähdimme syömään ja sitten tuleekin yksi matkan kohokohdista: ravintolassa oli erikseen gluteeniton menu! Tilasin itselleni gluteenittoman hampurilaisen ja voi jumankekka se oli todella hyvää! Se oli aito oikea hampurilainen, ei mikään pikaravintolaketjun säälittävä sekunnissa tekaistu leipänen. Oli aivan mahtavaa! En olisi uskonut, että keliaakikkona matkustelu Kanadassa olisi näin helppoa. Kertaakaan en ole tarvinnut kielikäännöksiä. Melkein kaikki taitavat tietää, mitä tarkoittaa gluten-free.
 |
| Gluteeniton menu... |
 |
| ... ja gluteeniton maailman paras hampurilainen! |
Ruuan jälkeen päätimme lähteä vahanukkemuseoon, mutta se olikin tyhjillään, kun saavuimme paikalle. Ei siis vahanukkeja. Menimmekin BC Museumiin katsomaan IMAX-teatteriin dokumentin Kalliovuorten rautateistä ja niiden rakentamisesta. Oli kyllä mahtava dokumentti. Ihan Kalliovuorille asti emme tällä reissulla pääse, mutta näin dokumentin muodossa kylläkin.
Dokumentin jälkeen kävimme vielä vähän shoppailemassa ja sitten lähdimmekin kohti satamaa. Tämä oli hyvä asia, koska satamassa oli taas meneillään jotain härdelliä: seitsemän lautta lähtikin vasta kahdeksalta. Onneksi satamassa oli varauduttu tämänkaltaisiin ongelmiin: oli ties minkälaisia kojuja ja kahviloita. Minulle lautan myöhästyminen ei ollut ongelma: luppoajan voi kuluttaa hyvin Stieg Larssonin seurassa.
 |
| Kuuma meinasi tulla, mutta hätä keinot keksii... |
Ja sitten vielä tämä päivä. Korvakipu ei yhtään hellittänyt. Lääkettä naamaan ja mars matkaan. Vuokrasimme pyörät Vancouverin keskustasta ja pyöräilimme Stanley Parkin ympäri. Stanley Park on Pohjois-Amerikan yksi suurimmista kaupunginpuistoista ja todella kaunis sellainen. Emme hirveästi kierrelleet puiston sisäpuolella, sillä pyöräilyreitti kulki meren rannalla. Sää oli todella ihanteellinen ja söimme evästä uimarannalla. Alkoi tulla vähän kesäfiilis! Sellainen oli edellisen kerran Sloveniassa. Ei! Sellainen oli viime kerralla juhannuksena Haminassa silloin yhtenä iltana, kun oli aurinkoista.
 |
| Turistit. |
 |
| Kaupunkimaisemaa. |
 |
| Näistä minä tykkäsin oikein kovasti! |
 |
| Pohjois-Vancouveriin menevä silta. |
 |
| Möhkäle. |
Pyöräretken jälkeen ajelimme ympäri Vancouveria: näimme University of British Columbian (kallis sellainen) kampusrakennuksia ja melkein nakurannankin! Mutta emme kyllä käyneet siellä… Nyt illasta en ole jaksanut tehdä muuta kuin kirjoittaa tätä blogia. Huomenna käymme lääkärissä ja tarkistamme, mikä korvia vaivaa. Voi olla, että niissä on vain jatkuvasti alipainetta lentämisen takia ja sille ei voi tietenkään tehdä mitään. Odotan jo innolla paluulentoa… Tai tämä voi olla normaalia korvatulehdusta, joka taltutetaan antibiooteilla. Toisaalta toivon tätä jälkimmäistä vaihtoehtoa, korvat voisivat parantua ennen lentoa eivätkä ne välttämättä ärtyisi siitä. Mutta katsotaan, mitä huominen tuo tullessaan.
Brittiläisessä Kolumbiassa alkaa ilta laskeutua, siellä Suomen puolella aamuvirkut ovat jo heränneet. Hyvää yötä ja aamua itse kullekin, missä ikinä sitten olettekaan.